Institutsleiter

Prof. Dr.-Ing.
Stefanos Fasoulas

Stellvertreter

Prof. Dr.-Ing. Sabine Klinkner

Prof. Dr. rer. nat. Alfred Krabbe

Sekretariat
Prof. Fasoulas

Larissa Schunter

Sekretariat
Prof. Klinkner

Annegret Möller

Sekretariat
Prof. Krabbe

Barbara Klett

Administration

Dr. Thomas Wegmann

 


Institut für Raumfahrtsysteme
Pfaffenwaldring 29
70569 Stuttgart

Tel. +49 711 685-69604
Fax +49 711 685-63596

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Voruntersuchung zur Konzeption eines Freifliegenden Elements für Exploratuionsanwendungen

Projektbeschreibung

Im Rahmen der Zuwendung "Voruntersuchung zur Konzeption eines Freifliegenden Elements für Explorationsanwendungen" der Deutschen Raumfahrtagentur führte die Firma Airbus Defence & Space (ehemals Astrium GmbH, Space Transportation, Bremen) eine Phase 0 Studie über eine neue Raumstation durch. Diese Station soll die Demonstration kritischer Technologien für die bemannte Tiefenraummissionen ermöglichen sowie bemannte Missionen im cis-lunaren Raum unterstützen. Im Rahmen der Zuwendung wurden eine Minimal-Station, sowie zwei größere Versionen/Ausbaustufen untersucht.

Hierfür ist ein Lebenserhaltungssystem (LSS) notwendig, dass einerseits ein Überleben der Besatzung an Bord der Station ermöglichen muss und andererseits der Demonstration von neuen Lebenserhaltungstechnologien dienen kann. Da am Institut für Raumfahrtsysteme (IRS) seit Jahrzenten Lebenserhaltungssysteme konzipiert und simuliert werden, wurde das IRS damit beaurtragt, die Analyse und den Systementwurf des LSS für die oben genannten Raumstationen durchzuführen.

Ansprechpartner am IRS: Emil Nathanson

Veröffentlichungen

Die Ergebnisse wurden im Oktober 2014 auf dem 65. International Astronautical Congress in Toronto, Kanada veröffentlicht:

Titel:

THE GERMAN FREE FLYER STUDY: A EUROPEAN PERSPECTIVE ON AN INTERNATIONALINFRASTRUCTURE IN THE EARTH MOON LIBRATION POINT 2

Nummer:

IAC-14.D3.1.11

Kurzfassung:

Within the last two years, Airbus Defense & Space conducted in cooperation with the German Space Agency DLR a conceptual study on an international, man tended, free flying element for exploration in the vicinity of the Moon. Particular emphasis has been put on the investigation of stakeholders' scientific, technological and institutional needs. Major research areas were defined, which benefit or even require the cis-lunar environment and the presence of humans. This includes research areas such as biological radiation effects, gravitational biology but also technology demonstrations like closed loop life support in a deep space radiation environment as well as teleoperations of assets on the lunar surface. The user needs were prioritized and transferred into system requirements. Based on them, various system concepts were developed and critical technologies identified. Especially, the design implications of radiation protection and generation of artificial gravity were investigated. Furthermore, the logistic requirements to deliver and maintain an infrastructure in EML2 were assessed and a suitable transportation architecture was defined. In particular, the free flying element assumes utilization of NASA's MPCV for crew transport due to the European stake in the vehicles service module development and offers to extend the duration of human missions in the lunar vicinity.

This paper will address research and utilization interests of an infrastructure in EML2 from a German/European perspective. It will further present feasible system concepts and critical technologies. Additionally, the paper will discuss international cooperation aspects and propose possible European contributions.